středa 18. října 2006

Pozvánka na pařák

a pár poznámek okolo koptské Káhiry


Tak takto vypadá pozvánka na diplomatický pařák. Kromě diplomatů tak budeme dva stipendisti, pak různí zaměstnanci ambasády a jiní zvaní hosté a také studentky českého jazyka z Ain Šamsu, které tam prý jdou jen kvůli nám, aby si mohli vyzkoušet své dovednosti, jak nám dnes řekla jejich lektorka.
Dopoledne jsem byl v koptské Káhiře, což je zbytek historického křesťanského osídlení a je tu taky synagoga. V podstatě to je nejstarší část nynější Káhiry vůbec. Fotilo se tam dost špatně, protože v kostelech se nesmělo fotit vůbec a zvenčí to nešlo, protože všechno bylo v lomených, úzkých uličkách mezi vysokými domy. Taky tam bylo asi nejvíc policistů a vojáku v poměru k rozloze, co jsem zatím v Káhiře viděl. A zájezd Poláků. Asi už nezapomenu na Araba řvoucího Proše pana... když popoháněl zájezd k dalšímu kostelu.

Celá koptská část se rozkládá v oblasti zvané Mari Girgís, přímo vedle zastávky metra. První co vás upoutá jsou ruiny římských věží (pozůstatek římského města Babylon) a hned vedle stojící řecký kostel svatého Jiří. Celá oblast má rozlohu snad 500 x 500 metrů a to její velkou část tvoří hřbitovy. Kousek odtud leží vykopávky al-Fustátu, což bylo původní hlavní město islámského Egypta (Káhira jako taková byla založena až v roce 969). Na první pohled to sice vypadalo jako smetiště (včetně volně pobíhajících psů), ale už na druhý se tu daly rozeznat zbytky zdí, základů či studen. Jinak to byl konec světa, policajt u silnice před vykopávkama nám říkal, že dál už nic není a fakt tam nic nebylo :-) Jen kamení a písek...

Kousek od koptské Káhiry leží mešita Amr ibn al-As, což je vůbec nejstarší mešita v Egyptě. První mešitu na tomto místě postavili arabští nájezdníci již v roce 642 z kmenů a palmových listů jak píše Lonely Planet. Uvnitř to vypadalo jako v jiném světě. Přisedl si ke mě nějaký chlapík a dokonalou angličtinou mě přesvědčoval o tom, jak je islám úžasný, ramadán nejlepší měsíc a jak bude čekat, až se vrátím, protože vstup do mešity znamená, že hledám cestu k islámu. A nedovolil mi šáhnout na Korán, dokud nebudu očištěn... Tak jsem raději rychle odešel.

3 komentáře:

  1. A co takhle Nil..?:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Upřímně řečeno, Nil mě dost zklamal... Čekal jsem ohromnou řeku a ono to je velké jako Vltava v Praze. Na druhou stranu ve Vltavě bežně neplavou mrtvé krávy (pokud nejsou povodně), že :-) Mám to vyfoceno, tak se k tomu asi vrátím :-) Uvidím, až se dostanu mimo Káhiru - nejhezčí Nil je prý pod Asuánem.

    OdpovědětVymazat
  3. Dík za odkaz, o stránkách jsem nevěděl. Doufám, že mi pošleš nějaké fotky z večírku. Schovám si je do archivu a v pravý čas je použiji. Ze sluncem zalitého a předvolebně naladěného Brna (Blanska) zdraví P.R.

    OdpovědětVymazat