pátek 24. listopadu 2006

Co nového jsem viděl

aneb kulturní život v Káhiře

Protože jsem si uvědomil, že jsem nepsal o spoustě míst, která jsem v minulých týdnech navštívil, doženu to dnešním zápiskem. Fotky přidám, až se dostanu do AUC, což bude nejspíš v neděli.

První výprava směřovala k Íbn Túlúnově mešitě. Ta byla postavena koncem 9. století egyptským správcem Íbn Túlúnem, který se pokusil odtrhnout Egypt od nadvlády chalífů z Bagdádu. Což se mu skoro podařilo. Jeho mešita je vystavěna ve stylu mešit v Iráku včetně ojedinělého točitého minaretu a v nezměněné podobě se dochovala dodnes. Její jednoduchá až minimalistická výzdoba, lomený oblouk použitý dávno před evropskou gotikou, zářící vápencová dlažba i klid uprostřed rušného města z ní dělají místo pěkné na pohled i příjemné k odpočinku. Navíc tu nebývá tak moc turistů... Z minaretu je pak nádherný výhled na Káhiru a zejména na Citadelu (no, pokud není smog a nestál by tam ten debilní věžák, jediný v širokém okolí; člověk, který ho tam postavil to musel udělat schválně).

Vedle mešity se nachází Gayer-Andrersovo muzeum. Jednalo se původně o obytný dům britského vojenského lékaře, který ho ve 30. a 40. letech nechal přestavět a zařídit stylovým nábytkem a sbírkami nashromážděnými během jeho cest po Blízkém východě. Budova byla po Gayer-Andersonově smrti odkázána státu a v roce 2001 prošla rekonstrukcí. Každý pokoj je zařízen v jiném orientálním stylu (perský pokoj, damašský pokoj, turecký pokoj, čínský pokoj...) doprovázený stylovou výzdobou a mobiliářem. Z popisu to tak nepůsobí, ale budova je obrovský několikaposchoďový labyrint, kde se v každém zákoutí skrývá nějaké překvapení od falešných dveří po spícího hlídače.

Kultovním místem pro jemné znalce se zajisté stane egyptské zemědělské muzeum. Ačkoliv jsme od něj s kolegou nic nečekali, byli jsme oba uneseni. Kolega sice u vchodu mával tasríchou, ale ta mu zde nebyla nic platná. Já jsem raději vstupenku v ceně 10 piastrů (asi 38 haléřů) zaplatil rovnou. Kousek za pokladnou nás čekala budova s názvem "Vědecké muzeum" a obrovským portrétem Násira hned za vchodem. Možná nás to mělo připravit na to, co bude následovat. Celé spodní patro zabírala expozice, označitelná snad jen jako "scény ze života". Dokonale propracovaná dioramata v životní velikosti ukazovala Egypťany sedící v kavárně, nakupující na trhu, tkající plátno atd. V podstatě to, co lze v ulicích mimo Káhirské centrum vidět každý den. Největší diorama zobrazovalo svatební průvod, včetně vycpaného velblouda. Postavičky Egypťanů naštěstí vycpané nebyly. Mnohem zajímavější byly všude mezi expozicemi visící fotografie odhadem z přelomu 40. a 50. let, docela slušný materiál pro etnologickou či antropologickou studii na téma proměny egyptského venkovského života či historické mapy Egypta. Na konci muzea byla expozice věnovaná egyptským přehradám včetně Asuánské (což sice není přesný název, ale všichni to tak znají), odkud nás ale místní hlídač vyhnal a zamkl za námi dveře. Že bychom vypadali jako špioni?

Vydali jsme se tedy do druhého patra. Vycpaní vypelichaní orli nad schodištěm jakoby předznamenali další expozici. Ano, byla to přírodovědecká sekce. Počínaje vitrínami plnými mrtvých ptáků (se svázanými nožičkami a stopami krve na peří), přes akční scény soubojů šelem a jejích obětí (typické pro Egypt - všechno tu je podáváno neuvěřitelně "akčním" způsobem) až po naprosto bizarní expozice, nad kterými jsme zůstávali s kolegou stát v němém úžasu plni obdivu ke schopnostem egyptských kurátorů. Jmenovat lze například inseminační soupravu, několikanásobně zvětšený model hovězího masa či regál plný hlodavců naložených v lihu. Jako bonus na konec kostra velryby, o něco lepší než v našem Národním muzeu. Navíc je třeba vzít v úvahu, že většina exponátů byla minimálně 50 let stará a vypadala na to...

Protože se blížila doba modliteb, byli jsme vyhozeni i z druhého patra a následně i z muzea. Natěšení jsme čekali, až bude znovu otevřeno, abychom si prohlédli i ostatní muzea v areálu. To ale znamenalo vyhýbat se houfům arabských dětiček, které tu byly zřejmě na školním výletě.

Další muzeum, do kterého jsme se dostali bylo Muzeum pšenice, anebo vše co jste kdy chtěli vědět o pšenici a báli jste se zeptat. Popisky kompletně v arabštině umocňovaly bizarní dojem z modelů pšeničných zrn, stonků, ukázek mouky, výstavky těstovin, chlebů a dalších moučných výrobků. Když se ke mě s významným úsměvem přiblížil jeden se zaměstnanců a s nadšením, jaké mívají jen děti, zmáčkl ukryté tlačítko, aby rozsvítil obrovský model pekárny, ve kterém se rozsvítily asi dvě žárovky, měl jsem co dělat, abych nevybuchl smíchem. Ale ustál jsem to...

Bohužel do dalších tří muzeí (muzeum bavlny, etnografické muzeum arabského národa a muzeum antického zemědělství) jsme se už nedostali, protože byly zavřené či v rekonstrukci.

Věnoval jsem se taky umění: v muzeu egyptského moderního umění se nám podařilo ukecat cenu na dvě libry. Uvnitř nově (podzim 2005) otevřené budovy mají zastoupení asi všichni významní egyptští malíři za posledních 100 let. Jelikož jsem neznal ani jedno jméno, užíval jsem si to celkem bez předsudků. Některá kousky bych si klidně do bytu dal... Egyptská omladina si ale s vnímáním uměleckých děl hlavu nelámala a využívala vybrané kousky, zejména větších rozměrů, jako pozadí pro společné fotografie.

Druhým uměleckým vrcholem je muzeum Mahmúda Khálího, což byl nějaký egyptský buržoa. V jeho luxusní, mramorem obložené vilce na břehu Nilu, nyní patřící státu, visí na stěnách velmi zajímavý výběr zejména francouzského malířství z 2. poloviny 19. století, doprovázený čínským porcelánem a japonskou lakovou tvorbou. Je tu možné spatřit obrazy od Eduarda Maneta, Clauda Moneta, Paula Gaugina, Vincenta van Gogha, Eugena Delacroix, Alfreda Sisleye a mnoha dalších. K tomu sochy od Augusta Rodina... I jeden Toulouse-Lautrec. Docela jsem se divil, co vše se dá v Káhiře vidět, většina obrazů byla pro mě naprosto neznámá.

Taky jsem byl na přednášce v italském institutu o chrámu v oáze Bahrajn a libyjském králi, který se choval jako faraon. Dokonce se nám podařilo přesvědčit přednášejícího profesora (Paolo Gallo z univerzity v Turíně), aby to odpřednášel anglicky místo italsky. Tím asi nepotěšil arabské studentky italštiny sedící v první řadě, ale co se dá dělat. A navíc měli Italové velmi kvalitní občerstvení po přednášce (něco jako pizza a pak spoustu arabského cukroví - prostě jsme se skoro navečeřeli :-) ). Taky jsem se dobře bavil s nějakou mladou italskou archeoložkou, která mi byla ochotná celou přednášku přetlumočit, pokud by byla v italštině. Možná jsem byl ještě někde, ale to si teď nevzpomínám.

34 komentářů:

  1. Jakožto studentka biologie se musím vyjádřit k zemědělskému muzeu a jeho přírodovědecké sekci..:-) Chudáci ptáci a ostatní zvířata:-(( A \"hovězí model\" předpokládám syrový:-D A jak moc byl zvětšený?? Řekla bych, že aktin a myosin tam neměli:-D
    A měli u té pšenice i rekonstrukci jejího vzniku??:-)
    PS: A to s těma žárovkama je opravdu vtipné;-)

    OdpovědětVymazat
  2. 2 petruška: hovězí model byl buď v životní velikosti anebo 2x větší, bylo tam těch kusů masa víc; aktin a myosin tam možná byli taky, kolem bylo pár modelů, u kterých jsem ani neodhadl, co to vlastně je - mám to na fotce, tak to možná přidám. O pšenici v muzeu pšenice bylo všechno a tím myslím, že VŠECHNO, pokud nevěříš, tak se přijeď podívat :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Nepřijedu. Ani náhodou. Pokud bylo to hovězí v životní velikosti nebo 2x větší, tak bys byl rád, kdybys tam našel svalový vlákna, natož aktin s myosinem....ale neva:-))

    OdpovědětVymazat
  4. Co ty vis, co ja jsem schopny vsechno najit...

    OdpovědětVymazat
  5. Právě že vím... nejsi:-(
    :-D :-D :-D

    OdpovědětVymazat
  6. 2 Petruška: no, sama si větev podřezáváš... :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Nepodřezávám.A i kdyby, tak je mi to už jedno... ale ta tvá nemá daleko k tomu, aby spadla.

    OdpovědětVymazat
  8. No, jak delej jak myslis :-D :-D :-D

    OdpovědětVymazat
  9. Já?! To spíš ty ne...?

    OdpovědětVymazat
  10. 2 kridlak: I ty, Brute? Jak to jde v IBM?

    OdpovědětVymazat
  11. 2 Petruška: No, dobře... Začnu se věnovat slečnám z Etiopie, Komor, Nigérie, Barmy a dalších zajímavých zemí :-D

    OdpovědětVymazat
  12. Však to taky dělám :-D

    OdpovědětVymazat
  13. Ty toho vždycky naslibuješ...

    OdpovědětVymazat
  14. Myslím, že si nemáme co vyčítat :-D

    OdpovědětVymazat
  15. No,já bych něco měla (a nebylo by toho málo..joo, to mi připomíná, že mi ještě něco dlužíš..:-D :-D :-D) ale teď už je to stejně jedno.

    OdpovědětVymazat
  16. Jo jo,neni nad komentare, ktere presahuji delkou i naplni ramec predchoziho clanku;-) Jen tak dal ribjata:-)

    OdpovědětVymazat
  17. 2 Major Z: Ona sem možná Petruška už nic nenapíše...

    OdpovědětVymazat
  18. Tak Petruška?:-P no, máš pravdu, možná...:-D

    OdpovědětVymazat
  19. Já mam vždycky pravdu... :-D

    OdpovědětVymazat
  20. zase se chceš hádat?!

    OdpovědětVymazat
  21. Já se nehádám, já jen konstatuju. Že ty se na to chytáš nebo si to vykládáš nějak špatně, za to já už bohužel nemohu... :-D

    OdpovědětVymazat
  22. Tak příště raději nekonstatuj takové nesmysly..:-D :-D :-D

    OdpovědětVymazat
  23. Pravda není nesmysl (opět jen konstatuji a nehádám se) :-D

    OdpovědětVymazat
  24. Ale já neřekla, že pravda je nesmysl.. ALE: že JE NESMYSL, ŽE MÁŠ VŽDYCKY PRAVDU. A neodmlouvej, nebo skončíš jak moje dnešní Mus musculus na pitevním stole, stáhlej z kůže, s rozřezanými svaly, vystřiženou hrudní kostí, vybranými orgány (včetně pohlavních- taky to byl samec), rozevřenou lebkou a vytáhlým mozkem... :-D

    OdpovědětVymazat
  25. To sice není pravda, ale když si to myslíš... A neodmlouvám.

    OdpovědětVymazat
  26. Tak tomu se říká bojovat o pravdu!;-) Mistr Jan by měl radost!

    OdpovědětVymazat
  27. Mistr Jan možná, ale Petruška evidentně ne... :-( No, pravda si žádá oběti. V tomto případě mě :-D

    OdpovědětVymazat
  28. Hrdino..!!!;-)A jak říkával bratr Žižka: Bijme němce, papežence!

    OdpovědětVymazat
  29. Nejsem ani Nemec ani Papezenec a presto budu bit. A to asi ne kvuli slecne Nemecke, se kterou jsem ted v Luxoru... :-D (ve vsi pocestnosti)

    OdpovědětVymazat