středa 25. dubna 2007

Shrnující blog

aneb O čem všem jsem zapomněl napsat

Když jsem dělal pořádek ve fotkách, tak jsem si uvědomil, o čem všem jsem nepsal. Takže to tu nasypu najednou.

Již poslední den v březnu jsme byli v Abusíru. Opět organizovaně na vykopávkách českých egyptologů s výkladem profesora Bareše, vedoucího českého Egyptologického ústavu na UK v Praze. Cílem výletu byla hrobka vezíra/kněze Jufáa z doby 26. dynastie. Byl to jeden z největších objevů v Egyptě z konce 90. let minulého století a pořád je tam co dělat i nacházet. Hrobka byla sice malá na nájezd ambasádníků, ale vetřel jsem se tam mezi prvními a odcházel skoro poslední, takže jsem pořídil celkem ucházející fotky (se svolením pana profesora samozřejmě). Bylo to zajímavé - zase něco úplně jiného než pyramidy, hrobky v Údolí králů či chrámy.

Taky jsem se naživo prožil první chamsín, což je horký vítr vanoucí z pouště a přinášející písek. Naživo jsem si ho prožil, protože jsem se vydal do banky pro stipendium a to jinak než po ulici nešlo. Bylo to docela šílené: teplota nějakých 35°C a prach a písek létal ze všech stran, ale ne tak hrozné jako chamsín loni, který jsem viděl na fotkách a kd nebylo vidět víc než 30 metrů. Domů jsem došel celý špinavý a navíc bez stipendia, které nebylo :-( Ale zase jsem objevil dobré knihkupectví plné kvalitní anglické literatury (včetně knížek, které se třeba 20 i více let neprodávají - hned jak jsem za další dva dny konečně dostal stipendium, tak jsem si tam koupil zásadní sborník o irácko-iránské válce vydaný v roce 1989, který nemá ani AUC (resp. tam je od r. 2005 "missing")). K počasí stojí za to říct, že posledních několik dní je opravdu teplo: 38°C ve stínu a sucho umí navodit dojem sauny. Ještě že tu je ten bazén.

Protože jsem nechodil na egyptologické přednášky na ambasádě (no, jen na tři), jelikož se připravuji na test z arabštiny, který mě čeká někdy kolem 23.5. a tak poctivě chodím do jazykovky, naznal jsem, že potěším naši kulturní atašé aspoň tím, že příjdu na koncert české skupiny Krleš, která hraje evropskou středověkou hudbu. Pozvánky které jsem dostal, abych je rozdal, jsem rozdal natolik důkladně, že se mi jich nakonec nedostávalo. Koncert se konal v paláci sultána al-Ghúrího naproti tržišti Chán al-Chalílí a normálně je nepřístupný. A je to nádherně zrekonstruované místo - úplně jsem se viděl jako dekadentní orientální vládce, který by tam rozvaloval, obskakovaly by mě tam otrokyně a hrála by k tomu muzika jakou hráli Krleš. Hudba se mi naštěstí líbila víc než jsem čekal (představoval jsem si totiž něco trošku jiného). Dokonce se to líbilo i barmské kamarádce, která tam se mnou šla. Lépe řečeno se jí ti líbilo víc než výběr českého popu, který jsem ji vypálil. Na druhou stranu barmský pop, který mi dala, je taky léčba šokem :-D Nemluvě o "superdrsných" barmských raperech, kteří mají hlas jako mutující teenageři. Další koncert je ve čtvrtek 26. dubna v al-Azhar parku, kde jsem ještě nebyl, tudíž tam taky půjdu, abych se podíval jak to vypadá. Navíc by tam měly dorazit Korejky a Japonky a Řekyně a Italky a nevím, koho jsem to ještě pozval, takže bych je neměl zklamat. Jinak členové skupiny Krleš bydlí se mnou na patře a první den pobytu byli poněkud zmateni a tak na mě pořád někdo z nich zvonil, protože si pletli dveře :-)

Pokud se někdo divil tomu, co jsem psal o fotbale, tak to je takto: al-Ahly, největší a nejslavnější egyptský klub, zvolený také jako africký klub roku 2006 (i před tím), vítěz afrického poháru, egyptské ligy a kdo ví čeho ještě (třetí na světovém poháru v Japonsku 2006) slaví tento rok 100 let výročí založení. A na oslavu tohoto výročí měli hrát přáletský zápas s FC Barcelona. A možnost vidět FC Barcelona a proti nim Abú Treiku (místní Ronaldino, Beckham a Nedvěd dohromady), za v přepočtu 92,50 Kč (nejlevnější lístek 25 egyptských liber, nejdražší pak 3000 liber) to se nepoštěstí každý den. Akorát se mi nepoštěstilo koupit ani ten nejlevnější ani nějaký dražší lístek, protože prostě nebyly. A na to, abych se před stadionem hádal s egyptským překupníkem nejsem zase tak velký fanda. No, škoda. Ale zase ne taková jako, že jsem nevyhrál hodinky s Kaddáfím :-)

V pátek jedu na čtyři až pět dní na jih do Asuánu, takže se nedivte, pokud vám nebudu odpovídat (ale on vlastně nikdo nepíše, tak je to jedno) :-)

Jídlo dne: kuskus s curry, čokoládou a datlemi

Fotky buď přidám zítra nebo někdy výhledově.

Žádné komentáře:

Okomentovat