středa 6. června 2007

40 let od Šestidenní války

aneb Dva veselé zážitky

Včera jsem šel do Izraelského akademického centra na přednášku o vnímání exilu v izraelské literatuře. Místo přednášky, která odpadla kvůli stávkám na izraelských univerzitách, promítali Izraelci film Ha-šoter Azulai (Policista Azulai). Příjemná satirická komedii o neschopném policistovi s dobrým srdcem z roku 1970, která obdržela Zlatý glóbus a byla nominována na Oskara, a celkem zajímavým způsobem reflektovala izraelskou společnost na konci 60. let.

Ale to nebylo všechno. Když jsme se po filmu věnovali občerstvení, překvapily nás rány ohňostroje. Pohledem přes Nil (kulturní centrum je v jednom z domů na nábřeží, takže je z něj nádherný výhled) jsem si všimli ohňostroje před Cairo Tower (televizní věži). Pak jsem si uvědomil, že se blíží dost zásadní výročí, 40 let od počátku Šestidenní války, zahájené 5. června 1967 izraelským útokem proti egyptským a syrským letištím. Vzhledem k tomu, že válku Izrael suverénně vyhrál a obsadil celou egyptskou Sinaj (a jordánský Západní břeh Jordánu a syrské Golanské výšiny), považují Egypťané (i další arabské státy) tuto porážku za jeden z nečernějších okamžiků svých dějin. Tak černý, že ho v káhirském vojenském muzeu ani nepřipomínají ;-) Následky porážky pak v arabském světě byly docela zásadní, ale to si můžete dohledat v odborné literatuře. Přišlo mi proto docela vtipné sledovat ohňostroj k výročí této porážky z izraelského centra v samém srdci Káhiry.

Korunu tomu nasadila jedna z přítomných Izraelek, když prohlásila: "Užívejte si ho. Ten je pro nás..." 

UPDATE: Taky jsem si uvědomil, že je dnes 25. výročí izraelského útoku na Libanon (operace Mír pro Galileu).

2 komentáře:

  1. šalom;-) Ale kdopak se nám to infiltroval do Izraelského akademického centra (IAC):-) A propos, jak ještě dlouho plánuješ být v záři pyramid? aneb kdy frčíš damoj? Jinak si to tam užívej a to nejen v (IAC či CIA?)!;-) S pozdravem já!

    OdpovědětVymazat
  2. To víš, sionistického nepřítele je nejlepší poznat a narušit zevnitř. U pyramid sice pořád jsem, ale cesta domů už se blíží až to hezké není...

    OdpovědětVymazat